Hup Achmea
Werk aan de winkel. Aan groene ambities ontbreekt het jullie niet. Mooie statements genoeg. ‘Duurzaamheid is een belangrijk deel van onze missie.’ ‘We gaan voor groen.’ ‘In 2030 zijn we CO2-neutraal.’ Ik word blij als grote organisaties het klimaatprobleem serieus nemen en dat uitdragen.
Hup Achmea
Werk aan de winkel. Aan groene ambities ontbreekt het jullie niet. Mooie statements genoeg. ‘Duurzaamheid is een belangrijk deel van onze missie.’ ‘We gaan voor groen.’ ‘In 2030 zijn we CO2-neutraal.’ Ik word blij als grote organisaties het klimaatprobleem serieus nemen en dat uitdragen.
Het is de uitvoering van het Klimaatakkoord in het klein. ‘The proof of the pudding is in the eating’. Laat maar zien die resultaten. Het is makkelijk opgeschreven om je eigen huis op orde krijgen door echt fossielvrij te worden. Het ziet er ook mooi uit om klanten te helpen te verduurzamen. Voor het management zal het echter best nog een lastige klus zijn de duurzaamheid tot in de haarvaten van het bedrijf te krijgen.
“Wist u bijvoorbeeld dat er in Nederland elke vier seconde een nieuw zonnepaneel gelegd wordt?”
Hordelopen
Als voorzitter van het Voortgangsoverleg Klimaatakkoord noem ik het ‘hordelopen naar Parijs’. Het is geen rechte geasfalteerde weg. Het zit vol met bochten en obstakels. Die bestaan uit nieuwe inzichten, aarzelende politici, veranderende samenleving, groeiende weerstand. Maar ook steeds meer stukken rechte weg waar we vaart maken. Innovaties die over elkaar heen buitelen, groeiend commitment van bedrijven en burgers, ontwikkelingen die sneller gaan dat we dachten. Wist u bijvoorbeeld dat er in Nederland elke vier seconde een nieuw zonnepaneel gelegd wordt? Dat spreekt tot de verbeelding. Zulke positieve ontwikkelingen zullen er binnen Achmea vast ook zijn. Dat zijn de aanjagers waarmee echt vaart te maken is om de eigen doelen te halen. Geef ze de ruimte, zet ze in het zonnetje zou ik zeggen.
Doe wat je zegt
Het echte vaart maken met CO2-reductie gaat met de macht van het geld. Laat Achmea daar nu als belegger veel van hebben. ‘Put your money where your mouth is’ of in normaal Nederlands ‘doe wat je zegt.’ Maar die weg is misschien nog wel kronkeliger, hobbeliger en langer. Hoe snel kan je al je beleggingen fossielvrij maken en toch het broodnodige rendement maken? Wat zeg je tegen grote fossiele klanten die bij jou verzekerd zijn? Wil je daar nog wel geld aan verdienen? Hoe ga je om met de publieke opinie die meer actie en snelheid van je verwacht?
Balanceren
Dat is balanceren op het koord van je imago. Te langzaam, schaadt je geloofwaardigheid. Te snel knaagt misschien aan het vertrouwen van klanten die blind varen op jullie degelijkheid. Het vraagt visie en doorzettingsvermogen om te leveren wat je belooft. Ook hier volgen gelukkig de goede voorbeelden elkaar op. Het commitment dat de Nederlandse financiële sector in juli 2019 deed, is een zeer hoopgevende stap. De inkt van het Klimaatakkoord was nog niet droog of de sector verbond zich er openbaar aan met fikse, zelf opgelegde doelen. Ook de handtekening van Achmea staat er onder. Dus, hup Achmea. Werk aan de winkel.
Ed Nijpels Voorzitter Voortgangsoverleg Klimaatakkoord